Terug naar projecten overzicht

Lucerna College Houthalen

Lucerna1

Het Lucernacollege staat voor een gericht taalbeleid en intensieve leerlingenbegeleiding. Om dit en al hun andere ambities mogelijk te maken, is er een masterplan opgesteld. Het college en de sportinfrastructuur werden gerealiseerd in de eerste fase. Wanneer de school er in de toekomst behoefte aan zou hebben, zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden: het zwembad kan in de sportzone worden geplaatst en de aula kan aansluiten bij de leszone. Aan het meest rechtse volume kunnen extra klaslokalen gekoppeld worden. Rechts op het terrein wordt een strook met een breedte van 40m gevrijwaard als mogelijkheid tot aansluiting op het tegenovergelegen woonuitbreidingsgebied, ofwel kan het later eveneens aangewend worden voor verdere schooluitbreiding.

Het schoolgebouw geeft een nieuwe gezicht aan de omgeving en integreert zich door zijn uiterlijk en materiaalgebruik. Bij het uitwerken van de plannen is bijzondere aandacht besteed aan integrale toegankelijkheid.

Expertises Architectuur Sector Onderwijs Ligging Houthalen Bruto oppervlakte detail 6.005 m2 Einde werken / Ingebruikname

Bij het uitwerken van de plannen is bijzondere aandacht besteed aan integrale toegankelijkheid.

Lucerna5

Het schoolgebouw geeft een nieuwe gezicht aan de omgeving en integreert zich door zijn uiterlijk en materiaalgebruik. De architectuur is strak door eenvoud in de gebruikte materialen en vormen. Het geheel krijgt een speels en levendig karakter door de compositie van verspringende bandramen. Wat de materialen betreft is gekozen voor een paars-grijs genuanceerde gevelsteen gecombineerd met zwart aluminium schrijnwerk. De strakke baksteenarchitectuur wordt aangekleed met voldoende groenaanplanting, waardoor een overgang naar de woonzone wordt gecreëerd. Bij het uitwerken van de plannen is bijzondere aandacht besteed aan integrale toegankelijkheid. Alle lokalen zijn voorzien van deuren met een minimum breedte van 105cm, de nodige opstelruimtes werden zoveel mogelijk gerespecteerd. De lokalen zijn ruim genoeg zodat, mits een aangepaste opstelling van het los meubilair, ook de interne circulatie optimaal is. 

De toepassing van duurzaam energiebeheer

Het gebouw is uitgerust met een domotica-systeem, dat verlichting en verwarming op een slimme manier beheert. Dankzij aanwezigheidsmelders gaat de verlichting aan en uit indien er gedurende een kwartier niemand meer in het leslokaal aanwezig is. Verder is de verlichting dimbaar en wordt het gestuurd door het daglicht. Hoe meer licht er dus door de ramen binnenkomt, hoe minder fel de lampen zullen branden. Ook de thermostaten zijn gekoppeld aan de aanwezigheidsmelder. Temperatuur in lege klaslokalen daalt na een kwartier automatisch met enkele graden. Dit bewaart het comfort en bespaart ook energie.

De relatie met de bestaande omgeving en de publieke ruimte

Om structuur te kunnen geven aan het uitgestrekte terrein zonder aanknopingspunten, werd geopteerd om een langerekt volume te plaatsen, evenwijdig aan de straat en vooraan op het terrein. Op dit volume werden 3 nevenvolumes loodrecht gekoppeld, waardoor twee interessante buitenruimtes ontstaan met elk een eigen karakter. Zo wordt er een sportterein aangelegd waar een sporthal (plus in fase 2 een zwembad) aan gekoppeld is. De andere buitenruimte is een verharde speelplaats met zitelementen waarrond het lesgedeelte wordt georganiseerd. Op deze manier kan de sportinfrastructuur volledig autonoom functioneren. Doch worden de twee delen met elkaar verbonden door middel van een zwevend volume dat tevens de inkomzone van de school accentueert. De bezoekers worden naar de inkom geleid voor een verharde as versterkt door een groenas.